27.04.2013

Hårete humler -insektenes kosebamser :)



En ekte og ikke heklet humle? Joda, heklet humle finner du under, men dette er en humle jeg tok bilde av i hagen min i fjor sommer. Og jeg vil gjerne ha humler i hagen denne sommeren også, og mange somre etter denne. Jeg er blitt utfordret til å skrive et blogginnlegg om humlen for å skape  større bevissthet omkring den, og det er klart jeg vil! Hvorfor? Fordi jeg elsker humler og fordi de trenger vår hjelp. Som sikkert de fleste har fått med seg blir det færre og færre av disse små, flygende nøstene. Det er ikke bare et problem for humlene, men også for oss. Humlene er viktige for pollinering av mange forskjellige planteslag. Forsvinner humlene, forsvinner også mye frukt, grønnsaker, bær og blomster. Tanken på mindre blomster og humler synes jeg virker dyster...
Ta en titt på humleutfordrerens blogg og ta gjerne utfordringen du også! http://moseplassen.com/2013/04/humleutfordring/


Jeg har alltid likt humler, de er jo som små kosebamser der de flyr omkring så lodne og fine. Selv om det ikke går an å kose med dem -- det ble jeg smertelig klar over som liten da jeg ble stukket på leppen i et forsøk på å kose med en -- er det veldig koselig å ha dem surrende rundt i hagen eller i skogen.



Og det går faktisk an å kose med en humle: hekle deg en! Du finner gratis oppskrift her: http://heklehuldra.blogspot.no/2010/01/humle-med-bart-helt-naturlig.html

Eller du kan hekle deg en blomsterpinnehumle, denne er hentet fra boken Hekledilla: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=hekledilla&p=1&r=1&cid=243291





4 kommentarer:

  1. Nommen, så fin han nederst der var, han ble jeg litt forelska i faktisk :) Ser litt betutta ut da, stakkars, litt kamerasky kanskje?

    Kjempefint innlegg, topp at du tok utfordringen og er med og sprer bevissthet om humlen!

    SvarSlett
  2. Så flink du er. Hekling er bare så gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja hekling er kjempegøy! :D

      Slett