21.03.2013

Påskelykter


Lag noen koselige lyslykter til påske! Bruk det du har av syltetøyglass og lignende og hekle trekk til dem. Du kan bruke det garnet du måtte ha for hånden for her hekler du ut i fra størrelsen på glasset. Tilslutt knyter du på noen bånd og vips så har du superkoselig, personlig pynt til påske :) Husk å aldri gå fra levende lys!

Grønn lyslykt
Legg opp så mange lm du trenger for å nå rundt glasset. Kjm i første lm.

1. omg: 1 fm i hver lm omg rundt.
2. omg: 6 lm, hopp over 3 fm, 1 st i neste fm. *3 lm, hopp over 3 fm, 1 st i neste fm. Gjenta fra * omg rundt. Kjm i 3. lm fra beg av omg.
3. omg: 4 lm, 1 st rundt lm-buen. *1 lm, 1 st i neste st, 1 lm, 1 st i neste lm-bue. Gjenta fra *omg rundt. Kjm i 3. lm fra beg. av raden.
4. omg: 4 lm, 2 st i neste lm-bue. *1 lm, 2 st i neste lm-bue. Gjenta fra * rundt. Kjm i 3. lm fra beg av omg.
5. omg: 4 lm, 1 st i neste lm-bue. *1 lm, 1 st i neste lm-bue. Gjenta fra * ut omg. Kjm i 3. lm

Gjenta nå omg 4 og 5 vekselvis til trekket er nesten langt nok til å dekke glasset.

Tilslutt hekler du 2 omg med st i hver m og 1 omg med fm i hver m. Avslutt med kjm.


Oransje lyslykt
Legg opp så mange lm du trenger for å nå rundt glasset. Kjm i første lm.

1. omg: 1 fm i hver lm omg rundt.
2. omg: 4 lm, 3 st i samme fm, hopp over 3 fm, 3 st i neste fm. *1 lm, hopp over 3 fm, 3 st i neste fm. Gjenta fra * til du er kommet rundt til 4-lm-buen. Hekle så 1 lm, deretter 3 st rundt 4-lm-buen.
3. *1 lm, hopp over 3 st, 3 st i neste lm-bue. Gjenta fra * til trekket er langt nok til å dekke glasset. Avslutt med kjm. Fest tråder.


Gul lyslykt
Følg oppskrift til oransje lyslykt, men tilslutt hekler du 2 omg med st i hver m og 1 omg med fm i hver m. Avslutt med kjm.



Jeg måtte selvsagt lage en lyslykt  til mammaen min også, tror jeg er blitt hektet! ;) Det er lett for med hekling! Her har jeg fulgt oppskrift til Oransje lyslykt. 



4 kommentarer:

  1. Takk for koselig kommentar i bloggen min. Og takk for koselig oppskrift her. Sånne lykter har jeg tenkt på i en evighet å lage, men ikke kommet så langt. Det blir nok ett prosjekt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at denne oppskriften var midt i blinken for deg! Håper du får tid til å hekle i påsken :)
      Påskeklem fra Elin :)

      Slett
  2. Hei, Elin.
    Tusen takk for kjempefin kommentar :) Og takk i like måte, må eg vel seie :) Du er jo òg superdyktig med heklekroken :)
    Eg fekk jammen lyst på boka di òg - konkurrent ;) Hihi :)
    God hekleklem tilbake,
    KristiN

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, heklekroken er blitt en god venn ;) Og så koselig å høre at du fikk lyst på boken min! :D
      Konkurrentklem tilbake ;)

      Slett