07.05.2013

Decoupage lyslykt og fyrstikkeske



Jeg tror jeg er over gjennomsnittet glad i levende lys. Jeg har lysestaker i bøtter og spann og jeg tenner nesten alle så godt som hver kveld. Eller på regntunge dager, slik som i dag. Og selv om jeg har mange forskjellige kjøpte, pene lysestaker og telysholdere, så klarer jeg ikke la være å lage mine egne. Jeg trenger dem ikke, men det er så koselig, både å lage dem og tenne lys i dem når de er ferdige :)

Det eneste du trenger for å lage disse stemningsfulle lyktene er noen tomme syltetøyglass, noen servietter du liker, decoupagelim, litt pyntebånd til den fremste eller litt metallstreng og perler til den bakerste.



Klipp av en passende remse av servietten slik at den dekker det meste av glasset.


Fjern de hvite lagene av servietten, det er kun "mønsterlaget" som skal brukes. Ta lim på glasset og fest servietten forsiktig på. Deretter smører du lim utenpå servietten, decoupagelim er nemlig ikke bare lim, men også lakk. Lim på et pynebånd rundt toppen av glasset, men pass på at dette ikke stikker over kanten for da kan det ta fyr.


Det er ekstra koselig å ha en matchende fyrstikkeske og den er superkjapp å lage.


Klipp til to hvite papplater som er like stor som fyrstikkesken. Lim en på hver side. Klipp til to like store deler av servietten, fjern de hvite lagene og lim den mønstrede delen på hver side av esken. Smør lim utenpå servietten også.


Da er det i hvert fall koselig inne selv om det er litt grått og trist ute :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar