17.01.2010

Dachs



Bitte liten pølsehund, bare 7 cm lang! Garn: bomullsgarn (til pinne 3-4) og heklenål nr 3.


Kropp:
1. Lag en fingerløkke og hekle 5 fm i den (5)
2. Øk omg ut (10)
3. [1 fm, øk] omg ut (15)
4. Hekle rundt og rundt til pølsen er blitt ca 5 cm lang (15)
5. [1 fm, fell] omg ut (10) Fyll med vatt før du går videre!
6. Fell omg ut (5) Klipp og fest tråden.

Hode:
1. Lag en fingerløkke og hekle 4 fm i den (4)
2. Øk omg ut (8)
3. [1 fm, øk] omg ut (12)
4. [2 fm, øk] omg ut (16)
5. -9. [fm i alle fm] omg ut (16)
10. [2 fm, fell] omg ut (12)
11. [fm i alle fm] omg ut (12)
12. [1 fm, fell] omg ut (8) Fyll med vatt før du går videre!
13. Fell omg ut (4) Klipp og fest tråden.

Ører:
1. Lag en fingerløkke og hekle 4 fm i den (4) Lag trådenden lang nok til at du kan bruke den til å feste øret til hodet når det er ferdigheklet.
2. -6. Snu med 1 lm og hekle 1 fm i hver fm (4)
7. Snu med 1 lm, hekle 2 fm i den første fm, 1 fm i hver av de 2 neste fm, 2 fm i den siste fm (6)
8. -9. Snu med 1 lm og hekle 1 fm i hver fm (6)
10. Snu med 1 lm, hopp over første fm, hekle 1 fm i hver av de 4 neste fm, kjm i siste fm. Stram fingerløkken for å få øret til å smalne inn oppe. Sy på. Og lag ett til selvfølgelig!

Hale:
Legg opp 5 lm, snu, hopp over 1 lm, hekle 1 fm i hver fm raden ut. Klipp tråden lang nok til at du kan sy fast halen med den.

Føtter:
1. Lag en fingerløkke og hekle 4 fm i den (4)
2. [fm i alle fm] omg ut (4) Kjm i neste m.
Lag fire stk og klipp tråden lang nok til at du kan bruke den til å feste foten med. Det er ikke nødvendig å fylle føttene med vatt siden de er så liten.

Øyne og snute:
Finn noen øyne du syns passer til hunden din. Til snute har jeg brukt en liten svart trekule.
Og hvis du vil pynte vovsen litt, så er en fin sløyfe rundt halsen helt perfekt!



8 kommentarer:

  1. Disse er jo såå populære nå!!
    Jeg vil også lære :p
    Gleder til å prøve meg fram litt..

    SvarSlett
  2. Jeg er ingen kløpper på hekling i utgangspunktet men skal nå prøve....
    Alt virker temmelig grønt ennå ;p

    SvarSlett
  3. Jeg falt for hunden. Tror den kommer til å bli vakt hund hos noen jeg kjenner.

    SvarSlett
  4. Så superflott side du har! :-D
    Jeg er på leting etter norke amigurumi-oppskrifter, så elsker bloggen din! :-)
    Takk for oppskrifter! =D

    SvarSlett
  5. Oh Elin! He is just the CUTEST!!!!!!!!!! Love your new blog, you do such a great job on these sweet little babies! :)

    SvarSlett
  6. Hei. Så inspirerende side. Her vil jeg følge med. Skal nok lage flere av disse tingene etter hvert. Hekling er moro!

    SvarSlett